/ Psihologie / “Bullying-ul” şi “Cyberbullying-ul”

“Bullying-ul” şi “Cyberbullying-ul”

Bullying
Dumitrescu Madalina on 11/08/2014 - 12:27 am in Psihologie

Termenul de “bully” l-am întâlnit des de-a lungul copilăriei chiar dacă nu am ştiut ce este. Acesta se referă la clasicul caz de bătăuş al clasei sau al şcolii cu care suntem familiarizaţi chiar şi în învăţământul românesc.

În orice grup social există anumite persoane care doresc să îşi facă cu orice chip simţită prezenţa, fie prin intimidări fizice, fie prin intimidări psiho-emoţionale a celor din jur. Cauza acestor tipuri de comportamente are la bază multiple laturi – comportament ereditar, imitare, frica de anonimat, lipsa unor pasiuni sau scopuri reale în viaţă, provenienţa din medii familiale dezorganizate sau cu diverse probleme.

Cazurile de “bullying” se reflectă în mediile şcolare prin tendinţa copiilor adesea mai înaintaţi în vârstă sau mai puţin eminenţi de a reacţiona în mod violent (fizic, verbal sau psihologic) la adresa copiilor mai slabi de caracter, cu probleme de integrare, cu dificultăţi în a se apăra sau chiar a celor cu performanţe educative ridicate.

Necesitatea agresorilor de a apela la astfel de fapte antisociale este pusă pe seama nevoii de a se simţi puternici şi importanţi. Comportamentele specifice bullying-ului includ:

- Acte repetate de agresivitate.
- Rănirea fizică sau mentală a unei persoane.
- Loviri, jigniri, angrenarea victimelor în situaţii jenante, adesea în care publicul este un factor de accentuare a tratamentului abuziv.
- Obligarea victimelor de a face anumite lucruri – cedarea unor bunuri materiale (bani, piese de vestimentaţie, alimente, etc.).

Efectele comportamentelor de tip “bullying” sunt:

- Scăderea performanţelor şcolare, absenteismul sau chiar abandonul şcolar.
- Stresul.
- Anxietatea.
- Depresia.
- Izolarea socială.
- Fobia.
- Acte de automutilare sau chiar sinucidere.
- Comportamente similiare orientate către persoane mai slabe decât victima.

Cyberbullying-ul acţionează în aceeaşi manieră ca şi bullying-ul clasic, cu excepţia faptului că se produce în şi prin intermediul mijloacelor online şi specifice tehnologiei.

Reţelele sociale, blogurile sau site-urile de promovare sunt doar câteva dintre cele mai la îndemână medii folosite de agresori pentru a denigra imaginea victimelor. Datorită faptului că mediul online este un mijloc mult mai public decât cel faţă în faţă, impactul acţiunilor agresive este mult mai mare.

Denigrarea în rândul tinerilor capătă o popularitate tot mai mare, de vreme ce mulţi se identifică prin intermediul profilurilor web, drept pentru care cyberbullying-ul poate îmbrăca următoarele forme:

- Texte, mesaje sau imagini abuzive care pun victima în ipostaze umilitoare în mediul online, acţiuni fie semnate, fie postate anonim.
- Catalogări în funcţie de trăsături negative ale unor persoane (legate de vestimentaţie, statură, rasă, sex, afinităţi spirituale, ocupaţii extra-şcolare).
- Ameninţări de diferite feluri la adresa victimei sau la adresa apropiaţilor victimei.
- Spargerea contului unei victime şi postarea unor mesaje neadecvate din partea acesteia la adresa contactelor din lista personală.
- Recomandarea ca şi cunoştinţă a victimei (o rudă, un prieten, etc) pentru a o înşela şi determina să se destăinuie. Informaţiile furnizate de victimă sunt apoi folosite în scopul denigrării acesteia.
- Furnizarea informaţiilor personale despre victimă sau a datelor de contact ale acesteia unor persoane cu afinităţi sociale nocive (pedofili, recrutori pentru videochat, traficanţi de droguri, etc.)

Pentru evitarea sau atenuarea unor astfel de situaţii este recomandat să instruim copii de timpuriu cum să acţioneze corect şi să nu devină victime ale agresiunilor, atât online, cât şi offline.

Aveţi mai jos câteva sfaturi practice pentru gestionarea cazurilor de bullying şi cyberbullying:

- Evitarea contactului cu persoanele cu potenţial de agresori.
- Raportarea corectă a agresorilor în cazul în care vă aflaţi sau propriul copil se află în postura de victimă (nu trebuie să aşteptăm să se întâmple ceva foarte grav pentru a decide dacă este sau nu necesar să luăm măsuri).
- Menţinerea calmului şi a tăriei de caracter pentru o gestionare cât mai eficientă a situaţiei.

În cazul copilului, implementarea unei filozofii despre rezolvarea pe cale paşnică a oricărui conflict trebuie să se împletească coprespunzător şi cu câteva tehnici de autoapărare (în cazul în care comportamentele agresorilor iau proporţii ieşite din comun).

Măsuri de securizare a conturilor şi a profilelor online, schimbarea periodică a datelor de cont, a parolei, respectiv moderarea postărilor cu privire la viaţa personală (nu este necesar ca toţi să ştie ce ai făcut în fiecare zi prin intermediul pozelor de pe facebook).


0 POST COMMENT

Dati un raspuns

-->