/ Psihologie / Ce spune teoria învăţării sociale despre dezvoltarea copilului

Ce spune teoria învăţării sociale despre dezvoltarea copilului

dezvoltarea copilului
Ana Drobot on 05/04/2016 - 8:04 pm in Psihologie

Conform psihologului Cătălin Luca, această teorie susţine că dezvoltarea personalităţii sau comportamentului copilului are loc ca urmare a interacţiunii sociale, adică prin recompense şi pedepse, imitare, identificarea cu anumite modele de rol şi conformarea la aşteptări.

Socializarea la copil e încurajată prin procesul de imitare şi identificare, prin educaţia directă, implicând pedepse şi recompense şi prin transmiterea expectanţelor sociale.

Interacţiunea socială. Primul contact al copilului cu lumea exterioară se face, mai ales, prin gesturile, mimica şi vorbele persoanei care are grijă de el. Astfel, copilul începe să îşi formeze percepţia asupra lumii şi să o cunoască. Potrivit lui Schaffer (1971), se observă la copil o tendinţa mai puternică de a reacţiona la oameni, decât la alţi stimuli din mediul său, precum zgomotele şi lumina. Există la copil o tendinţa de sociabilitate foarte puternică şi bine conturată.

Imitarea. Până şi copiii foarte mici imită expresiile mamelor lor, după cum a observat Stern (1977). Imitarea este o „scurtătură” în învăţare. Astfel copilul este capabil să înveţe mai mult decât prin învăţarea directă.

Identificarea. Are loc într-o perioadă mult mai mare de timp decât imitarea. În mare măsură, învăţarea rolurilor sociale, cum ar fi cele de gen şi sex, are loc prin procesul de identificare.

Cu toate acesetea, deşi copiii învaţă foarte mult prin imitare şi identificare, mai există şi anumite comportamente ce pot fi dobândite prin intermediul reacţiilor directe din partea adulţilor. Astfel, copiii sunt pregătiţi pentru a se comportă conform exigenţelor societăţii.


0 POST COMMENT

Dati un raspuns

-->