/ Reviews / 14 filme de vizionat cu plăcere de Valentine’s Day

14 filme de vizionat cu plăcere de Valentine’s Day

filme de Valentine’s Day
Ana Drobot on 10/02/2015 - 7:46 am in Reviews

Fie că o privim această sărbătoare mai cu prietenie sau mai cu suspiciune, de câţiva ani o sărbătorim şi noi românii şi ne duce cu gândul la sentimentele de dragoste pe care le sărbătoreşte. Intrăm puţin în atmosfera sărbătorii sau doar reflectăm la acest sentiment uman celebrat de toţi artiştii. Bineînţeles, arta cinematografică nu duce lipsa de creaţii pe tema iubirii. Iată o listă de filme pe care să le vizionaţi cu drag de Valentine’s Day:

1. Nord şi Sud (North and South), după romanul cu acelaşi titlu al scriitoarei Elizabeth Gaskell. Este vorba de dragostea care apare între doi oameni total diferiţi. Eroina filmului se mută într-un oraş industrial şi la început nu este prea încântată. Cu timpul însă începe să se adapteze şi să socializeze. Despre relaţia lui Margaret cu John Thornton va lăsăm să descoperiţi urmărind acest film englez realizat de BBC.

2. Spellbound. Un film mai vechi, din 1945, al celebrului Alfred Hitchcock. Un film de pe vremea psihanalizei şi al investigaţiilor în sufletul uman. Ce descoperă o psihanalistă la un pacient al său suspectat de crimă şi relaţia care se creează între ei îşi păstrează de ani de zile acelaşi farmec urmărind acest film vechi plin de întorsături neaşteptate de situaţie.

3. Mongol. Filmul e despre viaţa lui Temudjin, viitorul Genghis Khan. Aflăm cum era viaţa în acele vremuri în Mongolia. Asistăm la alegerea miresei de către Temudjin- sau, mai degrabă, ea îl alege pe el cum glumeşte ea mai târziu. Vedem tot felul de obiceiuri de pe atunci – tatăl lui Temudgin nu poate refuză o băutură oferită de un grup deşi se suspectă că era otrăvită fiindcă, spune el, s-ar răsturna lumea… Asistăm la tradiţii, războaie, la o parte din istorie aşa cum a fost ea văzută de creatorii filmului.

4. A Little Bit of Heaven. Un film mai trist însă cu o eroină veselă. Şi ce-şi doreşte ea înainte să moară? Să se îndrăgostească! Marlie e o tânără plină de viaţă. Rămâne veselă şi după ce află că urmează să moară. Are o viziune a raiului, iar Dumnezeu îi apare sub înfăţişarea lui Whoopi Goldberg. Aceasta îi dă dreptul la 3 dorinţe. Ea îşi doreşte să zboare, să aibă o sumă mare de bani, iar ultima, de a se îndrăgosti, îi spune Whoopi, e cea pe care ea nu o admite. Se îndrăgosteşte de doctorul ei, un evreu. Filmul înaintează spre un final trist… sau nu… Şi după moarte Marlie rămâne veselă, dansează la înmormântarea ei, pe care şi-a dorit-o să fie veselă, nu tristă.

5. The Unbearable Lightness of Being. Un alt clasic după o carte la fel de clasică. Impresionează imaginile cu Tereza înotând, aşa cum a cunoscut-o doctorul Tomas prima dată. El încearcă să-i atragă atenţia, luându-şi şi el o carte, cum ea citea. În cele din urmă ea îl va urma la Praga şi vor locui împreună. Se vor şi căsători; la petrecerea nunţii ea alege un căţel, care e fetiţă dar despre care Tomas spune că seamănă mai mult cu un bărbat… Ar fi dorit să-i zică Tolstoi (pentru că Tereza citea Anna Karenina de Tolstoi când s-au cunoscut) dar îi zic Karenin. Tomas în continuare va mai vedea şi alte femei, în special pe Sabina, o pictoriţă care duce o viaţă boemă… În final Tereza şi Tomas mor într-un accident de maşină, iar ultima discuţie din film are de-a face cu fericirea pe care o simte Tomas alături de Tereza.

6. Water for Elephants. O poveste de dragoste din lumea circului. Un tânăr rămas orfan şi fără casă abandonează colegiul veterinar şi pleacă în lume. Urcă într-un tren care se dovedeşte a fi acela al unui circ. Rămâne să lucreze acolo ca veterinar. E martorul cruzimii faţă de animalele de la circ, dar şi iluziilor create de acestea. Îl fascinează de asemenea o tânără care lucrează la un număr cu cai…

7. Principesa de Montpensier. Filmul e mai dezvoltat decât nuvela. Iar sfârşitul e altfel: Principesa de Montpensier ajunge şi la Blois, unde ducele de Guise se află împreună cu viitoarea să soţie, Madame de Cleves. O lume a căsătoriilor aranjate, unde atât Marie cât şi soţul ei, Printul de Montpensier, sunt victime. Ea nu e fericită alături de el, şi nici el alături de ea, arătându-se gelos şi suferind că nu este iubit.Pentru că şi-a pierdut atât iubitul cât şi soţul (care i-a spus că, dacă va merge la Blois, la el nu se va reîntoarce), Marie va ajunge la mănăstire.

8. Dangerous Liaisons. Un film după o piesă după romanul lui Laclos, “Les liaisons dangereuses”. Un joc al seducţiei din care Valmont se îndrăgosteşte de Madame de Tourvelle, iar Madame de Merteuil devine geloasă. Planul ei ia întorsături nedorite. Epoca e frumoasă, costumele, decorurile la fel. Iar planurile personajelor au un farmec aparte.

9. Easy Virtue. Larita, o femeie frumoasă care conduce o maşină de curse, se îndrăgosteşte de John Whittaker. Se căsătoresc şi acesta o duce la familia să, într-o zona rurală. Acolo intră în conflict cu familia lui, nu se simte bine însă da dovadă de simţul umorului iar socrul sau o apreciază. Larita îi reproşează lui John că ar fi trebuit să o iubească mai mult. Ea ar fi vrut să nu stea mult la familia lui, însă el nu pare să dorească să-i facă pe plac. În cele din urmă, Larita pleacă cu maşina, împreună cu socrul. Şi între el şi soţia sa existaseră neînţelegeri în trecut. Apăruse şi un conflict legat de o problemă din trecutul Laritei – din cauză că John şi familia sa nu înţeleseseră de fapt ce înseamnă să iubeşti mult pe cineva şi să faci orice pentru acesta.

10. An Education. Acţiunea are loc în anii 1960. Părinţii lui Jenny doresc să-i asigure o educaţie bună, să înveţe şi să ajungă la Oxford. Are un moment când îi apare o altă variantă de viaţă. Îl întâlneşte pe David, mai mare decât ea, şi descoperă că viaţa poate fi trăită şi altfel. Găseşte viaţa veche plictisitoare. David o cere şi-n căsătorie însă descoperă că el era deja căsătorit. Jenny se întoarce la şcoală, se pregăteşte şi e acceptată la Oxford.

11. What Dreams May Come. Un film care ne oferă o variantă a raiului ca o lume creată personal, din amintirile despre tablourile soţiei sale. El moare într-un accident şi în raiul personal îşi va descoperi şi copiii. Apoi va merge în iad, să-şi ia şi nevasta care între timp se sinucisese. Iadul de asemenea e creat personal. Peisaje superbe sunt în tablourile din care e format raiul soţului ucis în accident. El poate inclusiv să descopere un copac proaspăt pictat de soţia sa.

12. Ladyhawke. Acţiunea are loc în Evul Mediu. Filmul e o fantezie despre un blestem al unei iubiri din gelozia unui bishop, aventuri, lupte, evadări din închisoare.

13. The Adjustment Bureau. Un film despre libertatea omului, despre puterea lui de a alege, despre întâmplare şi despre planurile destinului. Iubirea dintre un politician şi o dansatoare nu face parte din plan. Din plan făcea parte doar întâlnirea lui cu ea pentru a deveni inspirat într-unul din discursurile sale. Însă el doreşte să o revadă, şi o revede întâmplător după 3 ani după ce “ei” (cei care hotărăsc destinul oamenilor) îi rup hârtia unde avea notat numărul ei de telefon. Nu-i cunoştea decât numele mic, Elise. În cele din urmă, planul este schimbat şi cei doi îşi pot trăi dragostea.

14. Possession. După romanul cu acelaşi titlu de A.S. Byatt. Două poveşti de dragoste, una contemporană, dintre doi cercetători, cealaltă din epoca victoriană, dintre doi poeţi.

14 moduri de a trăi dragostea de Sf. Valentin. Alegeţi filmul care va reprezenta cel mai bine! Din fiecare avem de învăţat câte ceva şi fiecare ne descoperă o altă faţetă a iubirii. Mai visători sau mai aventuroşi, contemporane sau în epoci din trecut şi, de ce nu, din viitor, filmele acestea pot funcţiona şi ca terapie, spun psihologii. Privindu-le putem găsi soluţii unor probleme din viaţa proprie.