Semnalmente:
Atmosfera: e întunecată, şi la propriu şi la figurat. Avem a face cu scene de noapte într-un peisaj urban (mai ales periferii şi suburbia), pavaje ude de ploaie, interioare în clarobscur.
Personajele: ei – tenebroşi, duri, labile, disperaţi; ele – amorale, enigmatice, periculoase, fatale. Cu toţii – traumatizaţi, alienaţi, izolaţi, frustraţi.
Subiectul: Pentru a obţine un anumit lucru, eroii intră în coliziune cu sistemul social, cu morala şi cu legea.
De exemplu: în Şoimul maltez, mobilul tuturor acţiunilor este misterioasa statuetă, despre care nimeni nu ştie prea bine ce este, de unde vine, la ce foloseşte. Dar pentru găsirea ei se minte, se trădează, şi se ucide fără nici o ezitare.
Cuvinte-cheie:
-Crimă – modalitate de a-şi rezolva problemele existenţiale;
-Clarobscur – suspans şi fiori reci, cu o veioză, felinar, jaluzele;
-Femme fatale – la suprafaţă eros, în interior thanatos;
-Trenci – salopetă de lucru purtată de Humphrey Bogart şi de ucenicii săi;
-Investigaţie – unii caută, alţii tremură că nu cumva cei dintâi să găsească;
-Poliţa de asigurare – dacă îţi faci una substanţială, îţi semnezi condamnarea la moarte;
-Complot – două personaje complotează importriva celui de-al treilea;
-Trădare – din două personaje ce complotează, unul trădează;
-Esesc – dacă nu trădezi, o păţeşti;
-Fatalitate – întotdeauna!
Genul noir
În anul 1946, criticii de film francezi numeau “noir” un tip special de thriller, corespondentul cinematografic al roman noir-ului. Filonul acestei specii este constituit de hard-boiled detective stories şi pulp fiction, sau de cele înnobilate de semnătura lui Raymond Chandler, Dashiell Hammett sau James M. Cain. A apărut în anii 40 şi a fost epuizat la sfârşitul anilor 50.
Exemple de astfel de filme:
-Double Indemnity;
-Gilda;
-Lady from Shanghai;
-Postman Always Rings Twice;
-Murder, My Sweet;
-Morrocco;
-Shanghai Express;
-Flesh and the Devil;
-Anna Christie;
-Anna Karenina;
-Dead Reckoning;
-Out of the Past;
-Lady în the Lake;
-Dark Passage;
-Pitfall;
-The Big Heat;
-Laura;
-The Big Sleep;
-The Long Goodbye;
-Big Trouble;
-Dead Men Don’t Wear Plaid;
-Chinatown;
-Body Heat’
-Last Seduction;
-LA Confidential;
-Palmetto (1998, neo-noir);
-Reservoir Dogs;
-Pulp Fiction.